LIVSSTIL,  Mental helse

Tips til en bedre koronahverdag

Lei av korona? Vell, du er ikke alene. Den nye hverdagen er ganske ulik den vi hadde, i hvert fall for noen. De som har mulighet rådes til å ha hjemmekontor, skoler er stengt, og flere steder i landet holdes ikke ting åpent som de pleier. Lengter du etter en litt bedre hverdag “i disse tider”? Vi har noen gode tips til deg!

Gå tur minst en gang om dagen

Etter å ha sittet mye hjemme, eller om du hatt en lang dag på jobb er det veldig deilig få seg litt frisk luft. Ta på deg ørepropper, lytt til en favoritt podcast og gå deg en tur i skog og mark. Noen plasser er det også gode muligheter for å ta seg en skitur. Nyt naturen som ikke har forandret seg, og få litt fri fra stresset i hverdagen.

Prøv ut Yoga

Å gjøre litt yoga hver dag kan forbedre den totale livskvaliteten. Yoga kan både redusere stress og angst og styrke hjernekapasiteten – samtidig som det har en rekke andre fordeler. Dette kan hjelpe deg å få en litt bedre hverdag. Du finner mye inspirasjon på YouTube. 

Utnytt selskapet til de du bor med

Om du er så heldig og bor i kollektiv eller hos familien din kan du utnytte deres selskap. Fremfor å bare ligge på rommet og se på film kan du heller foreslå at dere har en spillkveld , baker eller finne på noe annet gøy sammen hjemme. Det er godt å ha noen i denne tiden og det er viktig å sette pris på de du har rundt deg. 

Lag deg en fast bakedag

Å bake er gøy både alene og sammen med andre. Bli enige om ha en en fast dag hvor dere, eller du, baker noe godt. Det kan være skoleboller, rullekake, makronkaker eller det som frister. Prøv ut noe du aldri har bakt før og utfordre deg selv på kjøkkenet! Kanskje du vil dele oppskriften med oss i samme slengen? 

Få inn gode hverdagsrutiner 

Nå har du sjansen til å planlegge og få inn gode hverdagsrutiner som gjør at du føler deg bra, og får hverdagen fremover til å bli enklere. Planlegg hvilke dager du skal vaske og rydde, og planlegg til hvilken tid du skal legge deg og stå opp. Det kan være også greit å planlegge når du skal jobbe med skole/jobb, og sette av tid til å slappe av og chille. Det er overraskende hvor bra man kan føle seg av å følge sin egen plan – så vær realistisk når du planlegger. 

Facetimekveld med bestevenn(er)

Om du ikke har sjans til å møte en av dine beste venninner i denne tiden kan det være hyggelig for dere å ha en kveld hvor dere snakker sammen via Facetime, Zoom, Clubhouse eller lignende. Da kan dere snakke om hvordan uken deres har vært, og dele eventuelt guttedrama for eksempel. Det er viktig å passe på venninnene sine og vite at alt står bra til med de.

Prøv deg på nye matretter

Om du kjeder deg fryktelig mye kan det være spennende å prøve ut nye matretter. Du kan for eksempel prøve ut et vegansk måltid eller lage noe indisk. Kanskje du får et nytt favorittmåltid under denne pandemien, hvem vet?

Prøv ut nye trender – som Clubhouse 

En veldig korona-vennlig hverdagsaktivitet er å bruke appen Clubhouse. I Clubhouse kan du snakke med fremmede  ulike virtuelle rom, med ulike tema. Det er nesten som radio, bare at det er live, og du kan være med. For å være med trenger du en invitasjon – hvis du sliter med å få tak i invitasjon kan vi hjelpe deg 🙂 – bare legg igjen en kommentar. 

Håper dette ga deg noen ideer til hva du kan gjøre for at koronahverdagen skal bli litt bedre. Vil du prøve ut tipsene? Gjerne kommenter og husk å følg oss på Instagram!♡

3 Comments

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *