Skandinavia,  SLADDER

Sophie Elise er en av tre nominert til årets Gullbarbie – nå slår hun tilbake

Sophie Elise, er sammen med appen TikTok og klesmerket Brandy Mellville nominert til årets Gullbarbie. Prisen deles ut hvert år til den medie- og reklameaktøren som bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge noe. Det er Press – Redd Barna Ungdom som står bak prisen, som oppsto på bakgrunn av at det er urettferdig at noen tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse.

Sophie Elise svarer tilbake – et uriktig bilde av situasjonen 

I et intervju med VG sier influenseren at det kom overraskende på henne at hun ble nominert. 

– I kanalene mine prøver jeg å være så autentisk og transparent som mulig, sier hun til VG. 

Videre kritiserer hun at det ikke bare er folk under 30 (altså ungdom) som kan nominere og stemme frem en vinner. Til VG sier hun følgende om saken: 

– Du kan være 43 år gammel eller elleve år og likevel nominere noen til Gullbarbie. Jeg vet at man i mange forum, som for eksempel Jodel eller Kvinneguiden, har gått sammen om å nominere meg til slike priser tidligere. Jeg er redd for at det i mange tilfeller ikke er ungdom som oppriktig føler seg dårlig, men heller snakk om en jakt etter å ta en person.

I følge prisutdelerne skal man være under 30 år for å stemme, men det er enkelt å lyve om alderen sin når man avgir stemme eller nominasjon. Dette får Sophie til å reagere. 

Bilde: @sophieelise instagram – reklame for undertøyskolleksjon

Lederen for Gullbarbie mener Sophie prøver å svekke prisens kraft 

Lea Mariero, leder i Press, mener Sophie driver ansvarsfraskrivelse ved å kalle prisen en “svertekampanje”. Til VG forklarer hun at det er et ungdomspanel som går gjennom alle nominasjonene som kommer inn, og ser på begrunnelse. Der står det blant annet hva folk synes er kjipt med bedriften som blir nominert. Deretter ser styret på om anklagelsene stemmer, og tar saken videre til landsstyret for den endelige beslutningen. 

Lea legger også til at man ikke trenger å være ung for å stemme frem en vinner, men at det er viktig for Press at det er barn og unge som nominerer. 

Derfor er Sophie Elise nominert 

På Gullbarbie står det følgende om Sophies nominasjon: 

Sophie Elise AS har gjennom flere år produsert innhold til sosiale medier, og det siste året har ett av tre innlegg vært annonser, og halvparten av disse har spilt på unødvendig seksualisering og kropp. I tillegg tjener bedriften på TV-serie, litteratur og egne skjønnhetsprodukter, samt gjennom annonseinntekter. Ved hjelp av dette tjener Sophie Elise AS hvert år millioner på bekostning av barn og unges psykiske helse.

Viktig å huske på at det er flere sider av en sak, og et menneske

Fredag 28 januar delte Sophie følgende på sin Instagram story.

Når man er i min posisjon er det normalt at noen velger ut én side av deg, et knøttlite aspekt av det du gjør, og blåser det opp slik det passer inn i deres oppfatning av hva som er rett og galt. 

Tidligere vinnere av årets gullbarbie

2020: Blogg.no fikk prisen for å ikke ha tilstrekkelige retningslinjer for å hindre at barn og unge blir utsatt for markedsføring av produkter som fillers og kosmetiske inngrep gjennom sponsede innlegg fra rollemodellene som bruker plattformen deres.

2019: Victoria Secret fikk prisen for andre gang, for å idolisere gamle skjønnhetssidealer.

2018: Bik Bok vant for sin fremstilling av svært ensidige idealer for å selge klær til unge jenter. Reklamene retter seg mot en ung målgruppe og de ensidige idealene gjenspeiles også i klesstørrelsene.

2017: Nettavisen, med sine kjønnsdelte undersider Side2 og Side3, for å opprettholde gamle kjønnsroller og publisere seksualiserte saker.

2016: Dagbladet for forsider som ofte preges av ensidige idealer, seksualisering, gamle kjønnsroller, kvinner som illustrasjon for irrelevante saker og et stort fokus på vekt og slanking.

2015: Elevkalenderen, som deles ut til norske elever ved skolestart hvert år, for det store reklameinnholdet og kroppspresset som blir formidlet i disse.

2014: Russeklærprodusenten Russedress for deres fremstilling av et ensidig kroppsideal og budskap om at russetiden først og fremst handler om sex og fyll.

2013: Undertøysmerket Victoria’s Secret for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «A body for every body».

2012: Klesmerket Jack & Jones for seksuelt innhold og kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club».

2011: Klesmerket Diesel for kampanjen «Sex Sells», som viste lettkledde mennesker i samleiestillinger på reklameplakatene.

Vinner av årets Gullbarbie 2011 – Diesel kampanjen “Sex sells” 

Hva synes du om saken? Legg igjen en kommentar og husk å følg oss på Instagram 🔥

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *