LIVSSTIL,  Mental helse

Sånn takler du stress bedre

Jeg ser på meg selv som en veldig stresset person. Jeg har følelsene utenfor kroppen, og er elendig på å skjule stresset mitt for andre. Opplever jeg stress – ja da merker du det med en gang.

Personlig har jeg et ekte elsk-hat forhold til stress. Det har hjulpet meg like mange ganger som det har ødelagt. Den gangen jeg fikk spontan-besøk av venninner, og måtte rydde leiligheten på 30 min, hjalp stresset meg opp i 5-gir. Men den gangen jeg hadde en deadline på skole, og tiden var knapp, gikk stresset utover søvn og konsentrasjon.

Jeg har dykket ned i teamet vi alle har et forhold til, for å “en gang for alle” forstå og gjøre noe med det negative stresset som setter en demper på livet. 

Innhold:

  1. Så, hva er stress?
  2. Dette skjer i kroppen når du stresser
  3. Sånn håndterer du stresset
  4. Tips for forebygging av stress
  5. Tips til tiltak for mestring av stress
  6. Flere #psykt gode tips
Så, hva er stress?

“Stress kan defineres som en fysisk og følelsesmessig respons på en opplevd utfordring eller fare i omgivelsene.”

Det å ha dårlig tid, møte utfordringer og gjøre ting utenfor komfortsonen er typiske situasjoner som kan skape stress. Stress i små og moderate mengder kan være positivt, og vil i mange sammenhenger hjelpe deg å prestere bedre.

Stress i store mengder derimot, kan virke hemmende og bidra til at du mister kontrollen over din egen livssituasjon. Det er dette vi kaller negativt stress – og det er denne type stress vi må lære oss å 1) forebygge og 2) lære oss å mestre.

Når jeg måtte rydde leiligheten på 30 min, var ikke stresset vedvarende og stresset var i stor grad kontrollert. Jeg følte meg trygg i situasjonen, og jeg assosierte kun “positive ting” med å få ryddet leiligheten så fort som mulig. I tillegg var jeg trygg på at vennene mine ikke “dømte meg”, hvis leiligheten ikke car 100% før de kom.

Når jeg skulle levere skoleoppgaven derimot, var stresset vedvarende i over 4 uker. I tillegg hadde jeg ikke kontroll i situasjonen. Jeg skrev oppgaven sammen med en annen, det var noen andre som skulle vurdere resultatet og tidsfristen kunne ikke pushes. Frykten for å ikke være bra nok kicket inn, og stresset gikk fra å være en hjelper til en fiende.

Les også: Er du introvert?

Dette skjer i kroppen når du stresser

Når du stresser oppstår det en spenningstilstand i kroppen. Kroppen forbereder seg til kamp eller flukt, som svar på feks utrygghet, frykt, mangel på kontroll eller redsel.

Stress var en helt nødvendig mekanisme i urtiden, når mennesket skulle beskytte seg mot farer og utfordringer. Når ville dyr angrep, måte mennesket være i stand til å enten kjempe tilbake, eller flykte.

Stresset som fikk urmennesket skjerpet, kan i dag føles unødvendig og hemmende. Når vi står i situasjoner hvor frykten er irrasjonell og livet faktisk ikke er i fare, trenger vi liksom ikke et adrenalinkick.

Sånn håndterer du stresset 

Som nevnt er stress i moderate mengder ofte positivt. Derfor handler det ikke om å bli kvitt stresset, men å 1) forebygge og 2) lære seg å mestre.

For å forebygge, må du vite hva som stresser deg. Derfor starter kampen mot stresset med kartlegging og bevisstgjøring.

Forebygging: kartlegging og bevisstgjøring

Her handler det om å stille seg selv de riktige spørsmålene. I hvilke situasjoner opplever du negativt stress, og hvorfor? Her kan det hjelpe å stille seg selv følgende spørsmål om hverdagen og omgivelsene: 

  • Er det skolen, jobben, venner, kjæresten, familien eller balansen mellom disse som belaster? 
  • Hva bruker du tiden din på, og kan tidsbruken optimaliseres? 
  • Hva er dine behov, og i hvilken grad prioriteres de?

Og kanskje det aller viktigste å spørre seg er;

  • Hva eller hvem belaster deg? 
  • Hva eller hvem gir deg mest energi og glede i hverdagen? 
  • Hva liker du, hva misliker du?

Skriv ned svaret, og prioriter hva og hvem som skal få ta del i den “nye” hverdagen din. Prioritere aktiviteter og folk som gir deg noe tilbake, og minimer situasjoner og folk som skaper uro. 

OBS: Hvis du har angst, er det ikke alltid riktig å “unngå” situasjoner som gir deg angst. Her kan eksponeringsterapi (altså å gjøre det som gir deg ubehag ofte) være mer riktig. Angst og stress er relatert, men ikke det samme. Les mer om forskjellen på angst og stress her.

Personlig har jeg kvittet meg med et par venner opp gjennom, og sluttet med en hobby som kun tappet meg for energi. Ved å gjøre mer av det som gjør meg glad, og mindre av det som gjør meg stresset, har jeg fått et bedre og mer balansert liv. 

Lær deg å mestre – konkrete tiltak for å redusere stress 

Etter du har identifisert hva som faktisk stresser deg, handler det om å mestre dette stresset på best mulig måte. Her er noen metoder og tiltak som kan hjelpe deg på veien

💜 Husk at alle er forskjellige, og at du må finne ut hva som funker for deg

1) Avspenning og meditasjon

Bli kvitt stresset på kort og lang sikt med ulike typer meditasjon og avspenningsteknikker.

For min del er Yoga en effektiv avspenningsteknikk og turer alene i skogen en effektiv form for meditasjon. Jeg har også hatt god erfaring ved bruken av medtasjonsappen “Headspace”. 

Finn ut hva som funker for deg, og start med avspenning og meditasjon allerede i dag! 

2) Sørg for å koble av og gjøre “ingenting”

Kroppen vår er ikke skapt for å være i høygir 24/7. Identifiser hva som får deg til å slappe av, og gjør mer av dette. Det kan også være nyttig å lære seg å gjøre “ingenting”.

Personlig er jeg ikke spesielt god på sistnevnte, men jeg har blitt flinkere med årene til å gjøre mer av de tingene som gjør meg glad, uten å få dårlig samvittighet. 

En telttur i oslomarka, eller en kveld på sofaen med en god bok er ting som får meg i zen-mode, og ting jeg prioriterer i hverdagen for å minske stresset.

3) Hør på musikk som demper stress

Forskning viser faktisk at musikkterapi kan minske usunt stress

Personlig hører jeg ofte på denne listen når jeg er stresset;

Eller denne hvis jeg skal nyte naturen og koble av: 

4) Sørg for gode rutiner 

Vanskelig, men viktig. Du kan for eksempel: 

  • Legge deg og stå opp til samme tid hver dag
  • Etabler gode rydde-vaner som sørger for orden 
  • Skape gode spise- og drikkevaner 
  • Få deg sunne rutiner for frisk luft og fysisk aktivitet

5) Fysisk aktivitet og frisk luft 

Det er bevist at trening reduserer stress. Fysisk aktivitet er ofte den viktigste nøkkelen til å få det bedre, og derfor er det viktig at du prioritere dette høyt, selv i en travel hverdag. 

Trening gir energi, motivasjon og mestringsfølelse – noe i hvert fall jeg trenger for å redusere stress i hverdagen. Finn en treningsform og rutine som passer inn i livet ditt, og sett i gang når du er klar!

6) Ha et bevisst forhold til hva du spiser og drikker

Maten og drikken du konsumerer kan faktisk påvirke stressnivået ditt. Bær, fet fisk, grønnsaker og frukt er kjente matvarer som kan redusere stress, mens tobakk, kaffe og alkohol kan gjøre det motsatte. 

Personlig drikker jeg veldig mye kaffe, og kommer nok ikke slutte med dette (elsker kaffe). Det å spise sunt derimot, gjør ofte at jeg føler meg bedre og sterkere, som igjen fører til at jeg bli flinkere til å mestre stresset. 

Vitamin C, B og magnesium skal også minimere stress.

7) Lev i nuet og fokuser på én ting av gangen 

Visste du at multitasking egentlig ikke er bra for hverken produktiviteten eller hodet? Når vi fokuserer på flere ting samtidig presenterer vi ofte dårligere, sammenliknet med å gjøre oss ferdig med én ting av gangen – og vi stresser mer! 

Unngå også å tenke på “alt annet” du skal gjøre senere. Vær tilstede i nuet – uavhengig av om du løser en kompleks oppgave eller er i et hyggelig middagsselskap med venner. 

Jeg liker også veldig godt dette mottoet, som handler om fokus vs. avkobling; 

“Jobb når du skal jobbe, chill når du skal chille” 

8) Gjør mer av de tingene som gjør deg glad 

Når du jobbet med kartlegging og bevisstgjøring, var en av målene å bli bevisst på hva og hvem som gir deg glede og energi. Hvis du får energi av å ta bilder, fiske eller være med venner, skal du gjøre mer av dette. 

Det kan også være noe helt nytt, som for eksempel en ny hobby, et nytt prosjekt, en ny jobb eller nye venner. 

Personlig elsker jeg nye prosjekter! I skrivende stund jobber jeg med å bli flinkere til å både skrive og ta bilder. I 2022 skal jeg også starte å gå toppturer på randoné, etter å ha brukt hele 2021 på å skaffe det utstyret jeg trengte til en rimelig penge. 

Jeg gleder meg! 

9) Bli en mester på å planlegge

God planlegging = bedre kontroll. 

Bedre kontroll = mindre stress. 

Mindre stress = et bedre liv.

Jeg planlegger både året, måneden, uken og dagen. Både på jobb og på fritiden. Dette er kanskje litt “mye” for noen, men for meg, som har såpass mye på agendaen er det helt nødvendig. Dette gir meg oversikt over oppgavene og aktivitetene mine, slik jeg kan prioritere de viktigste tingene og sørge for at jeg har nok tid og kapasitet til alt som er planlagt.

Det hadde ikke vært mulig for meg å planlegge i en almanakk, derfor bruker jeg et online verktøy som heter Asana. I tillegg bruker jeg Google Kalender aktivt, hvor jeg skriver ned alle avtaler, møter og aktiviteter etter hvert som ting dukker opp.

10) Lær deg å si nei

Hvis du skal prioritere hvem og hva du bruker tiden din på, må du lære deg å si nei til ting som belaster deg og skaper uro. 

Jeg har selv vært veldig dårlig på dette tidligere, men har med tiden plukket opp et par triks som har gjort det lettere for meg å si det umulige ordet. Jeg har blant annet 

  • Vært åpen med venner om at jeg ikke har ubegrenset med tid, og at de må forvente å få mer nei av meg 
  • Vært mer bestemt, og sagt nei til tross for at jeg synes det har vært ubehagelig 

11) Vær åpen om stresset 

Hvis stresset skyldes jobb eller skole, er det veldig lurt å være åpen med de rundt deg. Negativt stress gagner hverken deg selv, eller de du jobber med. 

Jeg har alltid vært åpen om stress med mine arbeidsgivere, og min erfaring er at de aller fleste forstår, og legger til rette for at du skal få det bedre. 

12) Ta kjappe pauser i frisk luft på travle dager 

Hvis du er inne i en periode med mye press og høy arbeidsmengde, anbefaler jeg deg virkelig å ta flere kjappe pauser i løpet av dagen. Dette kan redusere stresset, men også øke den totale produktiviteten.

Gå deg en tur, sett deg ut på balkongen eller stikk å kjøp en god kopp kaffe. Denne tiden, selv om du må ta en pause i arbeidet, er time well spent. Som en kollega av meh bruker å si; 

“Har du tid til å ikke ha tid?” 

13) Dempe varsler og notifikasjoner 

“Jobb når du skal jobbe, chill når du skal chille”

Sørg for å dempe varsler fra fritiden når du er på jobb eller skole, og sørg for å dempe varsler fra skole og jobb når du skal chille.

Selv har jeg nesten alltid på “ikke forstyrr” funksjonen på iPhonen, fordi jeg ikke orker alle varslene fra Instagram, Snapchat, Mail, TikTok osv.

Vil du ha flere #psykt gode tips? 

Nye tips annen hver uke på  @veroniverse og @celeb 👇

Husk å følge oss på Instagram 🧚

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.