LIVSSTIL,  Trening

Første steg til god helse – få et sunt syn på treningen

For mange kan det være vanskelig å trene, og for andre ikke. Alle vet at trening er viktig for helsa, men dessverre er det mange som ikke har et sunt syn på trening. Trening skal ikke handle om den perfekte kroppen, og om å slite seg ut og ikke føle seg bra nok. Den såkalte “perfekte kroppen” eksisterer ikke. Alle er ulike og ingen er perfekt, man burde lære å godta seg selv for den man er, og trene fordi man synes det er gøy, bra for helsa og for å føle seg bra innvendig. Ikke alle synes trening er gøy, men trening er så mangt! Det finnes mange ulike måter å trene på, det det handler bare om å finne ut hva du syns er best og prøve seg fram. Det første tipset til treningsglede er å få et sunt syn på treningen – her er tipsene som hjelper deg på veien!

Følg treningsprofiler som gir deg motivasjon – ikke de som trykker selvtilliten din ned

“Følg de som viser en form for treningsglede og som ikke bare fokuserer på å se bra ut og ha en “uoppnåelig” kropp”

På blant annet YouTube og Instagram finnes det flere tusen treningsprofiler. De aller fleste er flinke på å dele ulike øvelser man kan gjøre hjemme eller på treningssenter. Likevel kan det være viktig å tenke på hvem man velger å følge. Følg de treningsprofilene som gir deg motivasjon til å trene, men som samtidig ikke gjør at du føler deg usikker. Hvem du følger er opp til deg, men det kan være lurt å følge de som også viser en form for treningsglede og som ikke bare fokuserer på å se bra ut og ha en “uoppnåelig” kropp. FunkyGine, Hanna Öberg, Sabina Alexia, Cassey Ho, Kristin Birkelund og Styrkebror er noen eksempler på treningsprofiler som gir deg kunnskap om trening og tips til ulike øvelser, samtidig som de også viser realitet.

Trening kan gjøres hvor som helst!

Om du ikke er fan av treningssenter kan du gjerne ta treningen en annen plass. Trening kan være mye forskjellig, alt fra svømming, judo, sykling, gåturer, skiturer, tennis, squash og mye mer er god trening! Finn den treningsmetoden som passer deg best! Gjerne ta med deg en venn og prøv en ny aktivitet sammen. Som sagt er treningsglede et viktig moment om man skal ha et sunt forhold til trening, og det beste er hvis treningen er noe du syns er gøy og motiverende å holde på med. Da er det også større sjans for at du fortsetter med treningen, mestrer den og får en indre motivasjon som varer. 

Ikke alle dager er like bra

“Om du trenger en fridag, ta deg en fridag!”

 Treningsmotivasjonen kan hos de aller fleste kan gå litt opp og ned i perioder. Det er viktig å minne seg selv på at ikke alle dager eller måneder er like bra. Du er bra nok sånn som du er, og om du trenger en fridag, ta deg en fridag! Det er viktig å lytte til kroppen og ikke slite seg ut. 
Det er vktig å ha et sunt forhold til mat

Kostholdet spiller en rolle for treningen. Kostholdet er også et viktig moment når det kommer til å ha god helse. Man skal likevel ikke føle at man må spise mindre enn hva man egentlig burde for å føle seg bra nok. Det er viktig å spise sunn mat, men også nok mat! Et variert og sunt kosthold er den riktige veien å gå. Husk at det er viktig å unne seg pizza, burger og sjokolade av og til. 

Fokuser på deg selv

Det er lett å sammenligne seg selv med andre, men dette kan påvirke selvtilliten og selvfølelsen. Det beste er å fokusere kun på seg selv og se hva man har fått til. Ikke vær streng med deg selv, gi deg selv ros for hva du har oppnådd, og sett egne mål som er realistiske, tiltrekkende og motiverende for deg selv.  

Håper dette hjelper deg til å finne treningsglede og ga deg et nytt syn på trening!

Husk å følge oss på Instagram! ♡ 

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *