Mange.uvaner
LIVSSTIL

Slik blir du kvitt uvaner – fem geniale tips som faktisk hjelper deg!

Når alt kommer til alt er uvaner veldig vanskelig å bli kvitt, men med disse tipsene blir det kanskje litt lettere. Vi har spurt litt rundt, surfet litt på nett og kommet frem til fem tips vi tror kan hjelpe deg å bli kvitt dine uvaner. Enten du biter negler, spiser mye junk, eller glemmer å trekke ned etter deg (hehe), tror vi disse tipsene kan hjelpe deg! 

Hva er egentlig en uvane?

I følge Wikipedia er en vane eller en uvane en automatisk oppførsel rutine som gjentas regelmessig uten at en tenker over det. Psykolog Rolf Lindgren legger også til at en uvane er gjentatte atferdsmønstre som ikke hjelper i situasjonene hvor de utføres. Forklart på en enkel måte er en uvane en ubevisst handling – som for eksempel å glemme å lukke skapdører etter seg.

Nordmenns uvaner

I en tråd på diskusjon.no fortalte nordmenn om sine uvaner, det var blant annet:

  • Biting av negler
  • Fikling med småting (som penner og tusjer)
  • Dårlig bruk av blinklys og speil under bilkjøring
  • Snurrer og drar seg i håret
  • Risting på benet
  • Slumring på morgenen
  • Snus, røyk etc
  • Sier mye “ehhh” for å fylle setninger hvor man typisk er usikker
  • Klemmer på kviser
  • Spiser mye usunt

Les også: Dette betyr kvisene dine 

 

Slik blir du kvitt uvanen – fem konkrete tips

Vi surfet nettet og spurte folk i redaksjonen, og har kommet frem til fem konkrete tips som kan hjelp deg å bli kvitt uvanen din. Det har seg faktisk slik at celeb-redaksjonen består av en gjeng som har mange uvaner; vi drar oss i håret, elsker å slumre og spiser usunn mat kanskje litt for ofte.

 

“Jeg bet så mye negler før at jeg fikk fysisk vondt i fingrene mine. Noen ganger måtte jeg også gå med plaster rundt neglen, fordi jeg ble så flau over hvor korte de var. Etter 3 måneder med bevisst trening ble jeg kvitt uvanen, noe som absolutt ikke var lett, men absolutt verdt det!”  

– Redaksjonssjef, Celeb

1. Ikke prøv å bli kvitt mer enn én uvane av gangen

Det er vanskelig å bli kvitt en uvane, så ikke prøv å bli kvitt flere enn én om gangen. Da tror vi  sannsynligheten for at du klarer det er større. Slutt først med neglebiting, deretter med snusingen.

 

2. Gjør ting på en annen måte – lag et nytt mønster!

Skal du prøve å slutte å slumre om morgenen? Da kan det være lurt å endre litt på rutinene. Kanskje du kan skaffe deg en ny vekkerklokke, eller en ny lyd? Prøv å endre på mønsteret (altså måten du gjør ting på), så er det vanskelig for kroppen å falle tilbake til dårlige vane.

 

3. Sett deg realistiske mål

Dette har du sikkert hørt før, men det er faktisk et veldig viktig å ha realistiske mål, også når det gjelder å bli kvitt uvaner. Start med å sette deg mindre mål, og øk etter hvert som du når de. Skal du for eksempel slutte å spise usunn mat kan du først ha som mål å slutte å spise fast food i hverdager, og deretter kutte det helt ut hvis det er målet ditt.

 

4. Lag en plan for dine nye vaner!

Alt blir lettere hvis man legger en plan! Det er ikke alle uvaner det er like lett å legge en plan for, men prøv å gjør et forsøk likevel. Skal du for eksempel slutte å bite negler kan planen inneholde innkjøp av neglelakk med vond smak, neglefil og kanskje også booke en manikyr time? Prøv å tenk litt utenfor boksen og lag deg en plan det faktisk går an å følge.

 

5. Fortell de rundt deg at du prøver å bli kvitt uvanen din

Vårt siste og kanskje best tips; fortell hva du driver med til noen andre! Dette øker kanskje motivasjonen for å faktisk fullføre. Forteller du til vennene dine at du prøver å sutte med snuse vil de kanskje reagere hver gang du prøver å ta en snus eller har en snusboks med deg. Venner passer på og kan også bidra til å muntre deg opp hvis det er hardt å bli kvitt uvanen.

Les også: Blåbær og bringebær smoothie med havregryn

Og vi gjentar; når alt kommer til alt er uvaner veldig vanskelig å bli kvitt, men vi håper disse tipsene hjelper deg!

Har du noen tips du vil dele? Hva er dine uvaner? Legg igjen en kommentar!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *