treningmotivasjon
LIVSSTIL,  Trening

Hvordan få treningsmotivasjon – 9 tips som gir deg treningsglede!

Foto: Unsplash / Tekst: Cathrine

Det er for sent. Det er for tidlig. Jeg har ikke tid. Jeg er for trøtt. Jeg fikk ikke så mye søvn i natt. Er for mye å gjøre på skolen. Jeg orker ikke i dag, tar det i morgen isteden. Kjenner du deg igjen? Sliter du med  å komme deg på trening, og du har null treningsmotivasjon? Da er du ikke alene, mange sliter med treningsmotivasjonen. Vi gir deg 9 gode tips som kan gjøre deg litt ekstra motivert til å komme deg opp fra sofaen, ut av huset og rett på trening. Håper vi snakkes på gymmen etter dette innlegget.

Skaff deg en treningspartner!

Det kan være både betryggende og morsommere om du drar på trening med en venninne. Sammen kan dere utforske nye øvelser og apparater, siden dette ofte er skummel å gjøre alene. Å ha en treningspartner kan også være mye mer motiverende da dere kan hjelpe hverandre til å fortsette å dra på trening. Det er også litt ekstra kjekt å gjøre slike ting sammen, trening kan plutselig bli litt gøyere og dere kan få et tettere vennskap. Tettere vennskap og mer treningsmotivasjon, ja takk! 

treningsmotivasjon

En ny start med et nytt treningssett

For mange kan det være motiverende å kjøpe fint og fresht treningstøy. Man gleder seg til å bruke det nye treningstøyet på trening og man kan også føle seg litt ekstra fresh og pen. En god idé er å kjøpe brukt, siden det er mer miljøvennlig!

Lag en plan og ha et realistisk mål

Det kan være lurt å lage seg en plan på hvor mange ganger i uken du skal trene som inkluderer hva du skal gjøre når du faktisk er på trening. Derfor er det veldig greit å ha et mål, og videre sette sammen en plan på hvordan du skal nå dette målet. Det trenger ikke å være et langsiktig mål, men kanskje et mål hvor du vil øke styrken din i knebøy med 5 kg i løpet av 3 uker, eller at du vil kunne løpe litt lengre på mølla enn hva du gjør nå. Man må ikke ha et mål for å trene, men det kan være lettere å komme seg på trening siden du har et mål å strekke deg til. Celeb har laget en egen treningsplan, en mal hvor du selv kan lage den perfekte treningsplanen for deg og notere ned målet ditt og hva du skal gjøre for å nå det. Malen finner du her

Du må ville det for å få det til

Veldig mange sier “jeg må begynne å trene”, men til slutt viser det seg bare å være en tanke. Kjenner du deg igjen, haha? Det kan være vanskelig å få inn trening som en fast rutine i hverdagen, men om du faktisk er villig til å legge inn tid, svette og innsats får du det faktisk til. Det handler om å utfordre seg selv og være bestemt på at dette er noe jeg faktisk ønsker og skal gjøre; og da kommer treningsmotivasjonen også! Derfor kommer vi tilbake med at det kan det være lurt å ha et mål som man ønsker å oppnå og kan strekke deg til, for hvis du vil nå det målet, klarer du det.

Les også: Sunn og god pastasalt med pesto og créme fraiche

Treningmotivasjon

Innse at trening er viktig

Det å være aktiv i hverdagen er utrolig viktig for helsen din! Du vil kunne leve et lengre og friskere liv og ikke minst er det mindre risiko for hjertesykdommer og høyt blodtrykk om du trener regelmessig. Når du trener produseres kroppen endorfiner, noe vi kan kalle kroppens lykkehormon. Dette vil gjøre at du føler deg bra og gjør at du trives bedre med deg selv. Det er veldig deilig og viktig å kunne føle seg bra i sin egen kropp, litt trening i hverdagen kan gi deg en liten selvtillitsboost!

trening situps

Skaff deg en personlig trener!

Om du ikke har trent så mye fra før av kan det være veldig lurt å skaffe seg en personlig trener. De hjelper deg med å finne den rette treningsmetoden og øvelser som passer for deg. De fleste gir deg også et personlig treningsprogram spesiallaget kun for deg. Du kan også kjøpe Celeb sitt eget 6-ukers full body treningsprogram her, skrevet og laget av egen PT Cathrine Solbak.

Finn treningsmetoden som passer for deg

Trening trenger ikke å bare være deg alene på et treningssenter. Du kan trene nesten hvor som helst, til og med uten å betale en fast sum i måneden for treningssenter. Naturen er det perfekte eksemplet på hvor du kan få en bra, fin og gratis treningsøkt. Du kan dra på joggetur, løpe trapper eller bare gå en tur på fjellet. Da får du trent kroppen din i tillegg til å få en fin opplevelse. En annen treningsmetode kan være å dra på gruppetimer. “Bodypump”, “zumba”, “bodyattack” er få av flere eksempler på gruppetimer. Det er genialt hvis du enda ikke vil trene helt alene men ikke har råd til PT. Det er kjekt og bra trening!

treningmotivasjon

Få inspirasjon fra Youtube

På Youtube kan du finne ekstremt mange trenings-kanaler hvor mennesker fra hele verden deler sine treningsrutiner. Der kan du hente ut inspirasjon og finne masse nye og spennende øvelser. Vi anbefaler youtuberen fra Sverige “Hanna Öberg”. Hun er en stor inspirasjon og hun vet hva hun snakker om. Hun er et godt forbilde og fokuserer på det å ha en sunn og sterk kropp! Hun legger ut både ulike treningsøkter men også mye sunne matretter! Du kan finne direkte link til Youtube kanalen hennes her.

Les også: Slik blir du kvitt den usunne sjalusien 

Finn musikken som motiverer deg

Musikk er en god kilde til litt ekstra treningsmotivasjon. Er du usikker på hva du vil høre på? Frykt ikke, vi i Celeb har laget en treningsliste på Spotify spesiallaget for deg som ønsker å få litt ekstra treningsmotivasjon gjennom musikken. Listen finner du her.

Håper dette hjelper deg med å finne treningsmotivasjonen til å begynne å trene. I mellomtiden kan du sjekke ut vår Instragram og Snapchat💥 

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *